FAQ

Veel gestelde vragen (met de antwoorden)

Een gordijn koop je voor meerdere jaren, gemiddeld zo’n 8 jaar. Vrijwel ieder gordijn is anders; smaken verschillen en dit komt tot uiting in de stofkeuze, dessin, soort gordijn en het gewenste doel. Daarnaast is in bijna geen enkel raam identiek. Dit zorgt er voor dat het kiezen, maken en eventueel plaatsen van een gordijn geen gemakkelijke klus is. Want dan hebben we het nog niet eens gehad over de het feit dat iedere stof anders reageert dan de andere, maar ook de invloed van onder meer de mate van zonlicht is iets om rekening mee te houden. Dit zijn zaken waar een adviseur rekening mee houdt en in kan adviseren.

Mocht u zich toch (eerst) nog online willen oriënteren, dan hebben wij enkele veel gestelde vragen met de bijbehorende antwoorden voor u op een rij gezet. Ook worden er een aantal belangrijke punten op een rij gezet welke u kunnen helpen bij uw oriëntatie en/of (online) aankoop. Komt u er niet uit, of mocht u alsnog een vraag willen hebben, dan kunt u ook contact opnemen met ons op via info@jouwgordijn.be.

Bij het plaatsen van mijn bestelling heb ik een fout gemaakt, kan ik mijn order nog wijzigen?
Bestellingen worden pas in behandeling genomen na ontvangst van de betaling. Tot die tijd kunnen er nog kosteloos wijzigen aangebracht worden. Eventuele extra of bijkomende kosten door het wijzigen van uw bestelling worden aan u doorberekend.

Hoe lang duurt het voordat mijn bestelling geleverd wordt?
Al onze producten worden naar klant wens gemaakt, dat vergt tijd. Toch doen wij er alles aan om uw bestelling zo snel mogelijk bij u in huis te hebben. Wij leveren vrijwel alle artikelen binnen drie weken bij de dealer van uw keuze.

Hoe worden mijn gordijnen geleverd?
Voor uw gemakt en optimale bescherming, worden uw gordijn via de dealer van uw keuze geleverd in een stevige handzame kartonnen doos.

Kan ik mijn bestelling ook retour sturen als ik het bijvoorbeeld toch niet mooi vind passen bij mijn interieur?
Onze producten worden speciaal voor u -naar uw wens en opgegeven specificaties- gemaakt, deze kunnen dan ook niet geretourneerd worden. Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn bij het maken van uw bestelling, kunt u de stof zien en voelen bij onze dealers of u kunt een stofstaal bestellen om een goede indruk te krijgen van de door u uitgekozen stof. Op maat gemaakte producten is het herroepingsrecht van toepassing, waarbij het recht van retour uitgesloten is. De kosten van maximaal 3 stofstalen worden vergoed als u later een bestelling plaatst.

Waarom zou ik een gordijn bestellen via bij jouwgordijn.nl?
Jouwgordijn.be is een onafhankelijke webshop van een in België gesitueerde online platform met meerdere merken gordijnstoffen. Deze partijen beschikken over een ruime en bewezen ervaring op het gebied van stoffen, het ontwikkelen en het vervaardigen daarvan. Daarnaast zijn zij als één van de eerste op de hoogte van de trends en staan garant voor een hoge kwaliteit. In slechts enkele simpele stappen kunt u via onze shop uw gordijn op maat samenstellen, visualiseren én bestellen. Daarnaast heeft u altijd de zekerheid en recht op service van onze dealer waar uw gordijn geleverd wordt.

Hoe kan ik bestellen?
Via onze webshop heeft u meerdere mogelijkheden om uw gewenste product te bestellen. Wij proberen rekening te houden met uw wensen of uw manier van shoppen. Bent u op zoek naar een bepaalde kleur, dan is de optie “Shop by Colour” een logische keuze. Of weet u al wat voor een type gordijn u zoekt, dan bent u wellicht het beste af via “Shop by Product”.  Iemand die opzoek is naar een bepaald dessin kan snel beginnen oriënteren via “Shop by Fabric”. Weet u nog niet precies wat u zoekt en wenst u zich eerst nog te oriënteren, dan is “Shop by Style” een mooie ingang, waar u kunt kiezen voor een bepaalde stijl en u zowel het type gordijn, als de kleuren en dessin kunt aanpassen in een herkenbare omgeving. Als klap op de vuurpijl, kan u hier ook spelen met de kleuren van de muur en het soort vloerbedekking. Binnen iedere “Shop”, is het mogelijk uw keuze vast te leggen of te bestellen.

Zijn alle prijzen inclusief BTW?
Ja, alle getoonde prijzen zijn inclusief 21% BTW.

Is het moeilijk gordijnen online  te bestellen?
Wij stellen alles in het werk om het u zo gemakkelijk mogelijk te maken een goed en op uw wensen afgestemd gordijn online te bestellen. In slechts enkele, eenvoudige stappen stelt u een gordijn naar keuze samen. Bestellen en betalen gebeurt via een beveiligde verbinding.  

Zijn er nog bijkomende verzend- of administratiekosten?
Nee, wij leveren uw bestelling kosteloos bij de dealer van uw keuze.

Ik zou graag eerst een stofstaal van de gordijnstof willen ontvangen, kan dat?
Ja dat is geen probleem. Bij het samenstellen van het gordijn van u keuze, heeft u de mogelijkheid een gordijnstaal te bestellen. U krijgt dan een A4 stofstaal met een kleurenprint met alle productgegeven en afbeeldingen van de bijbehorende kleuren van dezelfde stof. Wij berekenen €1,95 aan kosten voor deze service per stofstaal. Deze kosten kunnen bij uw bestelling in mindering gebracht worden op uw bestelling. U krijgt van ons daarvoor een voucher code. Het gordijnstaal wordt rechtstreeks naar uw huisadres verzonden.

Wat moet ik doen als er iets mis is met mijn gordijnen?
Al onze producten worden met de grootste zorg vervaardigd. Dit is heel vervelend, maar helaas nooit helemaal te voorkomen. Mocht er onverhoopt toch iets mis zijn met uw product, dan vragen wij u dit direct te melden via onze servicepagina op onze site. Wij zullen dan binnen 48 uur contact met u opnemen. In onderling overleg wordt er naar een snelle en passende oplossing gezocht.

Hoe weet ik wanneer ik mijn bestelling klaar is en waar ik ze kan ophalen?
Als uw bestelling geleverd wordt bij de dealer van uw keuzen, sturen we u een email bericht met de datum vanaf wanneer u uw bestelling kan afhalen en op welk adres.

Hoe meet ik mijn gordijnen op?
Bij het bestelscherm in onze webshop is een knop met daarin opgenomen een meetinstructies. Deze helpt u bij het nemen van alle benodigde maten voor het bestellen van een passend gordijn.  

Ik wil mijn gordijnen graag door een specialist laten opmeten en/of laten plaatsen, kan dat?
Wij hebben op dit moment nog geen inmeet en/of plaatsing service. Indien gewenst, kunt u contact opnemen met onze klantenservice, waar wij u een voorstelkunnen doen.

Wat mag ik van mijn bestelling/gordijnen verwachten?
Uw bestelling/gordijnen worden gemaakt volgens de door u ingegeven specificaties en afmetingen. Controleer alles dubbel voordat u een bestelling plaatst. Al onze stoffen zullen worden geleverd conform de afbeelding en specificaties van het product en het eventueel opgevraagde stofstaal. Het is mogelijk dat er een klein kleurverschil is tussen een door u ontvangen kleurstaal en de bestelde gordijnstof, wegens een ander verfbad. De door uw bestelde gordijnen worden zo geleverd dat ze direct ophangen kunnen worden; Volledig afgewerkt met -indien van toepassing- (verstelbare) haakjes/lussen/ringen, plooiband en afgewerkte zij- en onderzomen.

Is het mogelijk extra advies te krijgen over het artikel van mijn keuze?
Voor persoonlijk advies over onze (gordijn)stoffen kunt u natuurlijk één van onze dealers bezoeken. U wordt daar persoonlijk geholpen, kunt daar met al uw vragen terecht en de dealer kan zelfs helpen uw gordijnen (online) te bestellen.

Hoe betaal ik mijn gordijnen?
Jouwgordijn.nl biedt vele vertrouwde betaaloplossingen via een beveiligde omgeving. Op dit moment accepteren wij MasterCard, Maestro, Visa, Mister Cash, Giropay, SOFORTBanking, maar ook iDEAL, Bankoverboeking, Eenmalige machtiging en Betaal na Ontvangst. Als u vanuit de winkelwagen naar betalen gaat wijst zich dat vanzelf.

Hoe weet ik of jullie mijn bestelling hebben ontvangen?
U ontvangt van ons een e-mail waarin de bestelling bevestigd wordt.

Is de kleur van het product op mijn beeldscherm gelijk aan de werkelijkheid?
Kleuren op het scherm kunnen afwijken van de realiteit; geen beeldscherm is gelijk. We trachten alle stoffen zo getrouw mogelijk weer te geven met de foto's op onze webshop. Voor alle artikelen geldt echter dat kleuren en structuren op het beeldscherm anders kunnen overkomen, dan ze in werkelijkheid geleverd worden.

Ik wil graag een speciale maakmethode voor mijn product, zoals een border aan de onderkant of een bies aan de zijkant. Kan dat?
Hele specifieke wensen lenen zich niet goed voor een online bestelling. Hiervoor verwijzen wij u graag door naar onze dealers. Deze kunnen u middels een persoonlijk gesprek  adviseren over de mogelijkheden. De verkooppunten van onze gordijndealers vind je in de navigatiebalk onder dealer/verkooppunten.

Laten mijn gordijnen nog licht door?
De meeste stoffen laten -in meer of mindere mate- licht door, tenzij er is aangegeven dat ze lichtdicht zijn. Lichtdichte stoffen zijn vrijwel tot circa 99% verduisterend. U kunt uw gordijnen wel lichtdicht laten voeren.

Is het verstandig mijn gordijnen te laten voeren?
Naast het feit dat een gordijn mooier valt, verlengt u de levensduur van uw gordijnen. De voering beschermt uw gordijn tegen de invloeden van zonlicht, maar heeft ook een (geluids- en temperatuur-)isolerende werking. Voering heeft een functionele, maar ook een decoratieve functie. U kunt ervoor kiezen uw gordijnen te voeren met bijvoorbeeld een bijpassende kleur, een verduisterde of lichtdichte voering.

Wat is het verschil tussen breedte stoffen en kamerhoge stoffen?

  • Breedtestoffen

Overgordijnen zijn meestal breedtestoffen. De breedte varieert van circa 120 tot maximaal 165 cm. breed. Het verschil met kamerhoge stoffen is dat er bij breedtestoffen een verticale naad in het gordijn gemaakt wordt op de plaats waar de banen aan elkaar gezet worden. Meestal vallen deze naden nauwelijks op. Bij gordijnen met een patroon (dessin of rapport) heb je vaak iets meer stof nodig om het patroon op elkaar te laten aansluiten. 

  • Kamerhoge stoffen

Vrijwel alle inbetweens en vitrages zijn kamerhoge stoffen, daarnaast zijn er ook binnen de collectie overgordijnstoffen steeds meer kamerhoge stoffen te vinden. Bij kamerhoge stoffen is de hoogtemaat gebonden aan de maat van de stof. Deze kan tussen de circa 260 en 330 cm. hoog zijn. De hoogte is daardoor beperkt, maar voor de meeste kamers hoog genoeg. Wij houden bij de maximum maat die aangegeven wordt rekening met de stof die nodig is voor de plooien. De breedte is echter vrijwel onbeperkt en wordt zonder naden geleverd. Kamerhoge inbetweens en vitrages worden vaak geleverd met een loodveter, dit wordt vermeld in de omschrijving.

Hoeveel stof heb je nodig voor een gordijn?
De berekening van de stof is afhankelijk van de benodigde hoogte en breedte van het gordijn, het soort (patroon)stof, het type gordijn en het type plooi die u kiest. Zo heeft u bij een enkele plooi heeft u minder stof nodig dan een dubbele of triplooi.

Waarom kan ik niet van alle stoffen vouwgordijnen laten maken?
Van breedte stoffen kunnen wel vouwgordijnen gemaakt worden, maar vaak moeten er dan horizontale naden in het vouwgordijn gemaakt worden. Hiervoor verwijzen wij u naar de één van onze dealers. Bij kamerhoge stoffen is dit probleem niet aan de orde omdat de gordijnen vaak tussen de circa 260 en 330 cm. hoog zijn en de breedte vrijwel onbeperkt.
 
Wat bedoelen jullie met een stuk of een stel?

  • Stuk

Met een stuk bedoelen we 1 gordijn deel. Deze hangt dan aan 1 zijde van het raam. Dit kan links, rechts of in het midden zijn. Het is belangrijk voor het atelier te weten aan welke kant een gordijn (stuk) komt te hangen. Een stuk links of rechts laat het atelier weten wat de muurkant en wat de sluitkant van het gordijn is. Eventuele (halve of kwart) banen en/of ingestikte labels worden aan de muurkant geconfectioneerd.

  • Stel

Een stel bestaat in principe uit twee delen. Deze hangen aan de beide zijden van het raam. Het is belangrijk voor het atelier te weten aan welke kant een deel van een stel (=stuk) komt te hangen. Een stuk links of rechts laat het atelier weten wat de muurkant en wat de sluitkant van het gordijn is. Eventuele (halve of kwart) banen en/of ingestikte labels worden aan de muurkant geconfectioneerd.
De breedte die u invoert wordt standaard over de twee stukken gelijk verdeeld. Het is ook mogelijk te kiezen voor twee ongelijke delen, zodat het ene stuk breder of smaller is dan het andere. U kunt kiezen het aantal cm’s breedte links en rechts op te geven.
Indien u meer dan twee delen wenst, dient u deze los van elkaar in te geven in het bestelscherm of een bezoek te brengen aan een van onze dealers.